12 Ocak 2012 Perşembe

MUSEO PIAGGIO

İtalya’daki ikinci günümüzde soluğu Vespa Müzesinde aldık. Müzeyi ziyaret, “Vespa İle İtalya” seyahat fikrimizin ana amaçlarından biriydi. Ilık bir sonbahar sabahı, Floransa’dan 60 km.’lik kısa, muhteşem manzaralı bir sürüşün ardından Müze’nin bulunduğu Pondetera’ya ulaştık. Pontedera, eski Vespa fabrikasının ev sahibi olan sevimli, ufak bir şehir. Bugün ki müze de geçmişteki fabrika binası. Şu an restore edilmiş halde bulunan tesis, tarih boyunca Piaggio tarafndan üretilmiş önemli icatlara ve özellikle tüm Vespa modellerine ev sahipliği yapmakta.

Müzenin girişinde Piaggio firması ve maceraperestlerin girişimleriyle dünya turu atan araçlar sergilenmekte.

Resimdeki triportör ve Gilera motorsiklet bu görevi başarmış iki araç.
"Eurasia Expedition 1998..."


Adamlar Türkiye'ye de gelmiş ve....


biz de taşıt pulu aldırmışız...



Dünyayı Vespa ile turlayan en ünlü isim İtalyan Giorgio Bettinelli.


Müzisyen, yazar ve gezgin Bettinelli, 80-90'lı yıllarda 3 seferde, 3 farklı PX 150 ile toplam 254.000 Km. kat ederek dünyayı dolaşmış.



Bu seyahatlerin birinde bu motor ile Türkiye'den de geçmiş.



Maalesef 2004 yılında GT 200 motoruyla Çin'i turlarken yakalandığı bir enfeksiyon neticesinde hayatını kaybetmiş... Anısına tüm motorları müzenin hemen girişinde sergilenmekte...

Bettinelli dışında birçok seyyah zaman içinde Vespa ile çeşitli rotaları denemiş ama hiçbiri onun kadar ünlenmemiş.






Piaggio müzesi, Vespa severler için tam bir oyuncakçı dükkanı.

Müzeye girdiğinizde sizi bir limuzin Vespa karşılamakta. Motoru kim hangi amaçla yapmış anlayamadık. Vespa sever büyük aileler için oldukça kullanışlı olabilir, ama kim koltuğa oturur, kim debriyaja, kim frene basar o kısmı biraz zor ...

Girişte duran bu VBB ise müzenin tek cam koruma altındaki ve muhtemelen en kıymetli motoru. Özelliği üzerinde Salvador Dali tarafınca yapılmış orjinal desenler bulunması.


Vespa konsept 2020... Bu model trafik derdini kesin çözebilir...



Bununla kimsenin birşey atıp vurabilmişliği var mıdır acaba ? Ama zamanında Fransız ordusu şansını denemiş...

Yer kazanmak için motorlar üst üste istiflenmiş...

Raflarda pedallısından,

Paraşütle atılan ordu modeline kadar

hemen hemen tüm modeller sergilenmekte.

Ancak kusura kalmasınlar ama benim Rally 180'nim müzedekinden daha güzel...


Piaggio; şirketin önemli kutlamaları için çeşitli koleksiyon modelleri üretmiş.

Farklı aksesuarlar ve renk seçenekleriyle...




Model özel ama tüm PX'lerdeki yağ akıtma sıkıntısı aynı...

Bunlar da 60. yıl hatıra modeli...

Bu T5 müzenin en büyüğü,

90 cc'lik de en küçüğüydü... Sanırım hep prototip olarak kalmış.

Ne hikmetse en hızlı Vespa olan T5'in gerçeğini, WC'nin yanına koymuşlar. Bir kabahati vardı herhalde...

Müzenin bir bölümü tamamen triportörlere ayrılmış...


Kimi itfaiye,

kimi posta arabası,

kimi tarlada,



kimileri taksi amaçlı kullanılmış...



Diğer bir bölüm de tamamen sürat denemesi yapılan Vespalara ayrılmış...

Fren nerede, gaz nerede, koltuk nerede?



Müzenin en nostaljik kısmı ise, Vespa'nın ilk modellerinin ve üretilmemiş tasarimların bulunduğu bölüm...

Namı değer "Paperino". İlk Vespa prototip.


Vespa'nın bir araba üretim macerası da olmuş...



Bir bölüm tamamen ilginç Art Vespa tasarımlarına ayırılmış...



Örümceğe dikkat...


Bunu tasarlayan sanırım oduncuymuş...


Vespa mööö...

Eski günlerden birçok orjinal resim duvarlara asılmış...

Vespa'lar ile parade düzenlemişler,
merdivenden çıkmışlar,


filmlerde rol vermişler,

piyano,

hatta fil bile bindirmişler,

off road yapmışlar,

yarışmışlar...

Orjinal çizimler...

Burası da en nadide ve aranılan motorların bulunduğu bölüm...


SS 90 ...
Türkiye'de bir tane bile yok sanırım.


Acil bundan bir tane ihtiyacım var.

Kırmızı Rally 200...

GS 150...

50'lik çok aranılan listesinde değil ama koleksiyonuma 1 adet lazım...

Üst katı da sadece Gilera motorlar için ayırmışlar...










Eski Vespa fabrikasının üretim hattı yorgun ziyaretçileri son durakları olan hediyelik eşya mağazasına götürüyor.


Mağazadaki oyuncaklar içinde uzun süre oyalanmak istiyor insan....




Son olarak hatıra defterine ziyaretimizi belgeleyerek, birgün tekrar dönmek dileğiyle müzeden ayrıldık...



Bizi kapıda duran Piaggio uçak ve tren uğurladı...


1 yorum: